محصولات
جستجو

استاندارد شرایط محیطی در دیتا سنتر و اتاق سرور - مانیتورینگ شرایط محیطی
استاندارد رطوبت هوای اتاق سرور و معرفی رطوبت ساز های دیتا سنتر

استاندارد شرایط محیطی در دیتا سنتر و اتاق سرور - مانیتورینگ شرایط محیطی
استاندارد شرایط محیطی در دیتاسنتر و اتاق سرور - مانیتورینگ شرایط محیطی
 
 
 
عملکرد طولانی مدت تجهیزات گران قیمت IT مانند سرورها، سیستم های ذخیره سازی اطلاعات ،سوئیچ ها و روترها در درجه دمای بالا از استاندارد به طور چشمگیری از طول عمر و میزان اعتماد به آنها می کاهد و اگر شرایط نامطلوب ادامه دار باشد. شما حتما با اختلال روبرو خواهید شد.
 
نگهداری دمای محیط در محدوده 20 الی 24 درجه سانتیگراد برای عملکرد بهینه تجهیزات بسیار مناسب می باشد.
 
استاندارد مورد توافق اکثر تولید کنندگان در صنعت کامپیوتر این است که تجهیزات IT نباید به هیچ عنوان در دمای بالاتراز 30 درجه سانتیگراد کار کنند
 
به این نکته باید توجه داشت که درجه دما در هر جای مرکز داده یکسان نمی باشد، بنابراین پیشنهاد می شود در فواصل 8 متری در راهروها از سنسورهای درجه دما استفاده نمود، چنانچه در دیتا سنتر تجهیزاتی که دمای زیادی تولید می کنند مانندBlade server ها ، وجود داشته باشند توجه به این نکته ضروری می باشد.
 
ما پیشنهاد می کنیم در سیستم مانیتورینگ شرایط محیطی بینا محدوده مجاز درجه دما را حداقل 17 درجه سانتیگراد و حداکثر 27 درجه سانتیگراد تنظیم کنید.
 
 
 
میزان رطوبت توصیه شده در دیتا سنتر و اتاق سرور
 
 
توجه به رطوبت نسبی در مرکز داده و اتاق سرور از اهمیت بالایی برخوردار است. رطوبت نسبی (RH) ، نسبت رطوبت مطلق در دمای T به رطوبت اشباع در همان دما گفته می شود . به عبارت دیگر نسبت بخار آب موجود در حجم معینی از هوا در دمایT به وزن ماکزیمم بخار آبی که می توان در همین حجم در دمای T وجود داشته باشد را رطوبت نسبی می نامند. نگهداری رطوبت نسبی محیط در محدوده 45% الی55% برای عملکرد بهینه تجهیزات مناسب می باشد.
 
چنانچه میزان رطوبت نسبی محیط بالا باشد، فرآیند میعان صورت گرفته و آب ایجاد می شود که موجب زنگ زدن و خوردگی تجهیزات می گردد. برعکس چنانچه میزان رطوبت نسبی بسیار پایین باشد تجهیزات کامپیوتری مستعد تخلیه الکتروستاتیکی می شوند که منجر به صدمه به اجزاء مختلف می گردد .
 
ما پیشنهاد می کنیم در سیستم مانیتورینگ شرایط محیطی بینا محدوده مجاز رطوبت را حداقل 40% و حداکثر 60% تنظیم کنید . بدیهی است چنانچه رطوبت از این محدوده تجاوز کند، بینا با ارسال انواع اخطار شما را بلادرنگ از موضوع باخبر خواهد ساخت.
 
مهم است که به خاطر داشته باشید رطوبت نسبی مستقیما به دمای محیط ارتباط دارد بنابراین پایش درجه دما و رطوبت به طور همزمان حائز اهمیت می باشد.
 
نکات قابل توجه:
 
 
·  با این فکر خود را فریب ندهید که چون یک سیستم تهویه مطبوع دارید، پس از نظر شرایط محیطی در امان هستید.
 
·  بسیاری از کارشناسان فناوری اطلاعات و راهبران شبکه وقتی در اتاق سرور مشغول کار هستند کولر ها را خاموش می کنند و پس از اینکه کارشان به پایان رسید فراموش می کنند کولر را دوباره روشن کنند.(حتما برای شما نیز اتفاق خواهد افتاد)
 
·  بازماندن درب اتاق سرور یا درب دیتا سنتر موجب بروز شرایط محیطی غیراستاندارد می شود، بنابراین فراموش نکنید که همیشه درب را ببندید.
 
·  ارتقاء سرورها و تجهیزات شبکه به دلیل قدرت بیشتر ، دمای بیشتر تولید می کند، بنابراین درصورتی که تغییرات زیادی در تجهیزات صورت گرفته، وقت آن است تا از توانایی تهویه مطبوع اطمینان حاصل کنید.
 
·  به طور متوسط در یک دیتا سنتر اگر کولرها از کار بیافتد، دمای محیط در عرض 6/8 دقیقه از 20 درجه سانتیگراد به 30 درجه سانتیگراد خواهد رسید. بنابراین لازم است بلادرنگ از موضوع باخبر شوید و بهتر است سیستم تهیه مطبوع پشتیبانی داشته باشد.
 
·  به طور متوسط 72% ظرفیت تجهیزات خنک سازی (تهویه مطبوع) در مراکز داده صرف تجهیزات کامپیوتری می گردد.
 
استاندارد شرایط محیطی در دیتا سنتر و اتاق سرور - مانیتورینگ شرایط محیطی