محصولات
جستجو

آزمایشگاه موادغذایی
کنترل رطوبت هوای آزمایشگاه صنعتی و تحقیقاتی

آزمایشگاه موادغذایی

آزمایشگاه موادغذایی 

 
آناليز شيميايي و فيزيكي مواد غذايي
در آزمايشگاه مواد غذايي پاستور از روشهاي كلاسيك (فيزيكي و شيميايي) و روشهاي دستگاهي جهت تجزيه مواد غذايي استفاده مي شود. در روشهاي كلاسيك اغلب از وسايل ساده آزمايشگاهي و بكارگيري واكنشهاي مختلف استفاده مي شود ولي در روشهاي دستگاهي، تجهيزات مدرن آزمايشگاهي كاربرد دارند.
 
اندازه گيري رطوبت
آب قسمت عمده اي از تركيبات مواد غذايي و خوراك دام وطيور را تشكيل مي دهد. قسمتي از آب مواد غذايي به آساني توسط فشار يا حرارت خارج مي شود ولي قسمتي ديگر از آب محتوي كه به صورت الصاق يا تركيب در ماده غذايي موجود است به سختي خارج مي شود كه به آن "آب پيوسته" گويند. كارشناسان آزمايشگاه مواد غذايي پاستور اندازه گيري رطوبت ماده غذايي را به دو علت زير توصيه مي نمايند:
 
تشخيص خلوص ماده غذايي، در مواردي كه به ماده غذايي آب اضافه شده و يا رطوبت آن بيش از حد مجاز است.
تعيين قابليت نگهداري ماده غذايي، چون رطوبت محيط را براي رشد ميكروارگانيسم ها مساعد مي كند.
 
تعيين خاكستر ماده غذايي
هرگاه ماده غذايي يا خوراك دام را بوسيله حرارت يا مواد شيميايي اكسيد كرده و بسوزانيم به طوريكه مواد آلي آن از بين رفته و تنها مواد معدني آن باقي بماند، اصطلاحاً به آن خاكستر ماده غذايي مي گويند. البته اين خاكستر نمايانگر املاح ماده غذايي به طور كامل نيست، چون برخي از املاح معدني ممكن است طي روند حرارت ديدن متصاعد شوند. خاكستر توليد شده اغلب شامل موادي مانند سديم، پتاسيم، منيزيم، منگنز، كلسيم، آهن، گوگرد، فسفر و كلر مي باشد .
 
اندازه گيري چربي
چربيهاي موجود در ماده غذايي به دو صورت آزاد و باند به ساير تركيبات وجود دارند. براي استخراج چربي روشهاي گوناگوني وجود دارد كه در اين روشها تمام مواد محلول در چربي مانند فسفوليپيدها، استرولها، اسيدهاي چرب آزاد و كاروتنوئيد ها هم اندازه گيري مي شوند.
 
اندازه گيري اسيدهاي چرب آزاد
فساد هيدروليتيك چربي هاي مواد غذايي تحت اثر آنزيم ليپاز و در حضور آب انجام مي گيرد و اسيدهاي چرب اشباع و غير اشباع را شامل مي شود. آنزيم ليپاز مي تواند منشاء ميكروبي داشته و يا در خود ماده مورد نظر از قبل موجود باشد. در اين فساد اسيدهاي چرب از تركيب گليسريدي جدا مي شود و به خصوص اسيدهاي چرب 14C و كوتاهتر از آن مي توانند باعث ايجاد طعم و بوي نامطبوع در فرآورده بشوند.
 
اندازه گيري پراكسيد
اكسيداسيون يكي از روش هاي فساد مواد غذايي است و ماده حاصل در اين روش پراكسيد است كه توسط عدد پراكسيد سنجش مي شود و بيشتر در اسيدهاي چرب غير اشباع رخ مي دهد. به دليل اهميتي كه اكسيد اسيون چربي ها در ايجاد بدطعمي در مواد غذايي دارد، سنجش اين فاكتور داراي اهميت است. پراكسيد يا هيدروپراكسيد محصول اوليه اكسيداسيون چربي ها ميباشد و هر چه چربي غير اشباع تر باشد، آمادگي بيشتري براي اكسيد شدن دارد. مقدار هيدروپراكسيد توليد شده در ماده غذايي تا حد معيني قابل قبول بوده و بيش از آن بيانگر فساد ماده غذايي است.
 
شناسايي اسيدهاي چرب
اسيدهاي چرب تنوع بسيار زيادي دارند و همين وضع سبب شده است تا چربيهاي فراواني با خصوصيات كاملا متفاوت بوجود آيند. با تعيين نوع اسيدهاي چرب يك تركيب غذايي مي توان به منبع اسيدهاي چرب آن و همچنين تقلبات احتمالي صورت گرفته پي برد. يكي از روشهاي دقيق و سريع شناسايي اسيدهاي چرب روش GLC) Gas Liquid Chromatograph) است.
 
اندازه گيري سديم و پتاسيم، كلسيم و فسفر
مقدار مواد معدني در مواد غذايي و خوراك دام را مي توان به روشهاي گوناگون شيميايي و دستگاهي اندازه گيري نمود. نور سنجي شعله اي (Flame Photometry) روشي است كه مي توان تعداد محدودي از عناصر با اين روش اندازه گيري نمود و , حداكثر شامل 4 عنصر سديم، پتاسيم، كلسيم و ليتيوم مي باشد. روش مهمتر ديگري بنام طيف سنجي جذب اتمي (Atomic Absorption Spectrophtometry) وجود دارد كه نسبتاً دقيق و ساده بوده و براي اندازه گيري مقادير ناچيز فلزات مختلف به اندازه كافي حساس مي باشد.
 
اندازه گيري پروتئين
پروتئينهاي پليمري از اسيدهاي آمينه هستند كه به دليل ساختمان و تركيب شيميايي خاص خود نقش مهمي در ايجاد خصوصيات فيزيكي و بافتي مناسب و لازم در مواد غذايي ايفا مي كنند. اين تركيبات همچنين از نظر ايجاد طعم و عطر در غذا حائز اهميت مي باشند. روشهاي گوناگوني براي سنجش پروتئين ماده غذايي وجود دارد كه با توجه به نوع نمونه ،سرعت عمل اندازه گيري و تعداد نمونه، مي توان هر يك را به كار برد. روش ماكروكلدال در مقايسه با ساير روشها ساده تر و دقيق تر بوده و به عنوان يك روش استاندارد مورد قبول است.
 
آزمايشهاي ميكروبي مواد غذايي و آشاميدني
در آزمايشگاه مواد غذايي پاستور شناسايي نمونه باكتري هاي موجود در مواد غذايي، شمارش كلي (Total Count) و شمارش كلي فرمي از جمله آزمايشهايي بوده كه به صورت روزمره انجام مي شود. مواد و روش دقيق انجام آزمايشات و مراحل طي شده مطابق با جداول و فلوچارت هاي ارائه شده توسط مراجع معتبر بين المللي و موسسه استاندارد ايران مي باشد. استانداردهاي مرجع در اين زمينه شامل انواع فارماكوپهها، استاندارد ايران،AOAC ،EN وFAO مي باشد. نمونه هاي مواد غذايي و خوراكي دام جهت انجام آزمون هاي شيميايي و فيزيكي بايستي در ظروف پلاستيكي يا نايلوني درب بسته به آزمايشگاه منتقل شود تا در ميزان رطوبت و چربي آن اختلالي ايجاد نشود.
 
جستجوي مايكوتوكسين ها در مواد غذايي
سموم توليد شده توسط قارچ ها، بنام مايكوتوكسين (Mycotoxin) شناخته مي شوند و بر اساس يك توافق عمومي اين نام معمولاً محدود به قارچهاي موجود در مواد غذايي و خوراك حيوانات ميشود. در حال حاضر بخوبي ثابت شده است كه مايكوتوكسين ها مسئول بسياري از همه گيريها در جوامع انساني و دامي ميباشند.
 
انواع قارچهاي موجود در مواد غذايي انسان و نيز خوراك دام و طيور عمدتاً شامل سه جنس آسپرژيلوس (Aspergillus) فوزاريوم(Fusarium) و پنيسيليوم(Penicillium) است. اين قارچ ها سمومي همانند آفلاتوكسين،اكراتوكسين، فوزاريوتوكسين ها و غيره را توليد مي كنند.
 
مديريت آزمايشگاه مواد غذايي پاستور، با توجه به اهميت موضوع فوق در بهداشت مواد غذايي و خوارك دام و طيور، امكان اندازه گيري سموم مختلف قارچي با استفاده از كيت هاي استاندارد بين المللي را در اين آزمايشگاه بوجود آورده است.
 
تعيين باقي مانده دارويي در مواد غذايي
باقي مانده دارويي در مواد غذايي با منشاء دامي يكي از مهمترين ملاحظات براي مصرف كنندگان است. اين مواد با تجمع در بدن انسان موجب تحريكات آلرژيك ، مسموميت ، موتاسيون ، ناقص الخلقه زايي و نيز موجب سرطان شده و بدينوسيله سلامت انسان را تهديد مي نمايند. همچنين دلايلي وجود دارد كه انتقال باقي مانده آنتي بيوتيكها از طريق غذا به انسان ممكن است محيط بيولوژيكي ايجاد نمايد كه ظهور سويه هاي جديد ميكروبي در داخل بدن ميزبان را تسهيل كند. آزمايشگاه مواد غذايي پاستور با بهره مندي از امكانات و تجهيزات پيشرفته آماده همكاري با بخش خصوصي، موسسات تحقيقاتي و نيز سازمان هاي دولتي جهت انجام آزمايشهاي مربوط به تعيين باقيمانده دارويي، سموم و حشره كشها در مواد غذايي با منشا دامي و مواد گياهي مي باشد.
 
اندازه گيري هيستامين در مواد غذايي
هيستامين يك ماده طبيعي است كه به وسيله بدن موجودات زنده توليد شده و همچنين در بسياري از غذا ها موجود مي باشد. در بدن هيستامين بر اثر استرس و عوامل ايجاد كننده آلرژي ايجاد شده و موجب واكنش هاي گوناگون در افراد و موجودات مختلف مي شود.
 
هيستامين به عنوان يكي از مهمترين آمين هاي بيوژنيك نيز شناخته مي شود. انسان و دام و طيور در صورت خوردن غذاهاي حاوي سطوح بالاي هيستامين مانند ماهي، كنسرو ماهي و يا پودر ماهي دچار مسموميت ميشوند. افزايش سطوح هيستامين در اين نوع مواد غذايي معمولاً بعنوان يك شاخص فساد تلقي شده و در اثر فعاليت باكتري ها ايجاد مي شود.
 
كارشناسان آزمايشگاه مواد غذايي پاستور اندازه گيري ميزان هيستامين مواد غذايي و خوراك دام و طيور را به عنوان يك روش مطمئن جهت تعيين كيفيت مواد غذايي توصيه نموده و آماده ارائه اطلاعات تكميلي در اين زمينه مي باشند.
 
كنترل ميكروبي و كيفي مواد غذايي جهت صادرات و واردات
تمامي مواد غذايي كه از ايران صادر و يا به كشور وارد مي شوند مي بايد گواهي نامه صادراتي مطابق با قوانين سازمان دامپزشكي كشور و معاونت غذا و داروي وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكي ايران داشته باشند.
 
اين قوانين شامل تائيد ات آزمايشگاهي مبني بر سلامتي و ايمن بودن مواد غذايي براي مصرف كنندگان ميباشد. همچنين اطلاعات لازم جهت درج بر روي بر چسب مواد غذايي و رعايت تمهيدات لازم جهت ممانعت از هر گونه كاهش كيفيت در ماده غذايي از ديگر اقداماتي است كه ميبايد توسط آزمايشگاه معتبر و مورد تأئيد وزارت بهداشت و سازمان پزشكي كشور به انجام برسند.
 
آزمايشگاه مواد غذايي پاستور با كسب استانداردهاي لازم، آماده همكاري با وارد كنندگان و صادر كنندگان مواد غذايي و آشاميدني جهت انجام آزمايشهاي لازم و اخذ گواهيهاي بين المللي مي باشد.
 
آناليز كامل آب و فاضلاب
تعيين كيفيت و آناليز ميكروبي و شيميايي انواع آب هاي خوراكي، سطحي، زير سطحي و ارائه مشاوره هاي لازم جهت بهبود كيفيت آب از ديگر فعاليت هاي آزمايشگاه پاستور مي باشد. انواع نمونه هاي زير جهت آزمايش در اين آزمايشگاه پذيرفته مي شوند:
 
آب آشاميدني چاه ها و چشمه ها
آب استخر هاي شنا و جكوزي
آب هاي بطري شده و آب هاي معدني
آب هاي خالص و قابل تزريق
فاضلاب ها و آب هاي حاصل از تصفيه فاضلابهاي صنعتي و انساني
اندازه گيري BOD، COD، مواد جامد و فلزات و مواد آلي از جمله آزمايشات قابل انجام در آزمايشگاه پاستور بر روي آب و فاضلاب هستند.
 
آزمايش هاي جنبي
ارزيابي قدرت و دوام اثر ضد عفوني كنندههاي مايع و پودري بر روي ميكروارگانيسم هاي خاص مطرح در صنايع غذايي، دامداري ها و حوضچه هاي ضد عفوني
ارزيابي باقيمانده ضد عفوني كننده ها در دستگاه هاي فرآوري مواد غذايي
ارزيابي بهداشتي ميكروبي رستوران ها و كارخانجات مواد غذايي بر اساس سيستم HACCP
بررسي باقيمانده هاي سموم و فلزات در آبهاي جاري و راكد از نظر بهداشت محيط زيست
بررسي آلودگيهاي احتمالي روده هاي صادراتي
بررسي آلودگي پشم گوسفند و بز به عامل باسيل شاربن جهت صادرات
ارزيابي منشاء گوشت مورد استفاده در فرآورده هاي غذايي مانند سوسيس و كالباس.
اندازه گیری چربی شیر:
یکی از مهمترین آزمایشهایی که در کارخانه های شیر انجام می شود ،اندازه گیری چربی شیر است.در بیشتر کشورهااز جمله ایران،نسخه این آزمایش مبنای پرداخت قیمت شیر به دامدار خواهد بود ،اهمیت این آزمایش آن است که نتایج بدست آمده ازآن ارتباط مستقیم باوضع اقتصادی کارخانه دارد.اندازه گیری چربی با روشهای آزمایش ژربر وباب کاک انجام می گیرد که روش ژربر متداولتر است.
 
روشهای اندازه گیری چربی:
روش وزنی:
روزگتلیپ،آدام میلو
روش حجمی:
ژربر ، باب کاک
روش طیفی
روش ژربر:
زمان کمتری را می طلبد ودر این روش تعداد نمونه زیادی را در یک واحد می توان سنجش کرد ،دقت وسرعت قابل قبولی دارد ،این روش یک راه کالیبره برای روش طیف سنجی می باشد
 
اساس کار ژربر
اسید سولفوریک غلیظ با تعریف ژربر به پیت اضافه شده وبعد به حمام آب گرم برده و بعد به سانتریوفوژ انتقال داده تا چربی شیر از آن جدا شده ودر لوله ی مدرج مستقیماً خوانده می شود
 
ابتدا 10 سی سی اسید سولفوریک ژربر (اسید 90 الی 91 درصد)
رادر ظرف ریخته وسپس به آرامی در 11 سی سی شیر و همچنین با ضافه 1سی سی ایزوپنتانول به آن اضافه می کنیم و بعد از آن نمونه را به مدت 3 الی 5 دقیقه با دور 1000الی 1200 در سانتریوفوژ قرار داده وبعد در حمام بخار 65 الی 70 درجه سانتیگراد قرار داده تاچربی آب شود.
 
رفراکتومتر
رفراکتومتر وسیله ای آزمایشگاهی است که برای تعیین میزان ناخالصی ماده یا مواد حل شده در آب که با روش عبور تابش نور از لایه ای از آن مایع که ماده مورد نظر در آن حل شده و عبور انکساری (شکست) از منشور شیشه ای بکار میرود. از این ابزار برای ارزشیابی انکساری (°Bx بریکس) آب میوه و سبزیجات و حتی شوری آب و حتی PH آب را
 
رفراکتومتر وسیله ای آزمایشگاهی است که برای تعیین میزان ناخالصی ماده یا مواد حل شده در آب که با روش عبور تابش نور از لایه ای از آن مایع که ماده مورد نظر در آن حل شده و عبور انکساری (شکست) از منشور شیشه ای بکار میرود. از این ابزار برای ارزشیابی انکساری (°Bx بریکس) آب میوه و سبزیجات و حتی شوری آب و حتی PH آب را آزمایش نمود. انواع بسیاری دارد و بهای آن بر اساس بالا بودن میزان درجه جدول بریکس و بمعنای بهتر ، بر اساس دقت و مرغوبیت منشور نصب شده در دستگاه تعیین میشود.
 
با این روش وزن مخصوص و شیرینی سنجی را با هم ادغام نموده و به مراجعه به جدول بریکس (Brix) ارزش آن را مییابند. در صنایع غذایی و بخصوص در شرابسازی مورد استفاده دایمی است زیرا شخص فقط با دیدن میوه و چشیدن آن قضاوت در مورد آن نکرده و فقط با استفاده از یک یا دو قطره از عصاره آن میزان و ارزش آن محصول (مثلا انگور) را پیدا میکند.
 
کارکرد و خواندن رفراکتومتر بسیار آسان و نیازی به تجربه و مطالعه فراوان ندارد. کافیست یک یا دو فطره از مایع حاوی ماده حل شده در آنرا روی صفحه شیشه ای حساس دستگاه ریخته ، درپوش محافظ را بسته و صفحه شیشه ای را مقابل نور مستقیم آفتاب یا نور مصنوعی قرار داده و پس از خواندن از روی عدد بریکس نشان داده شده به جدول بریکس (Brix) مراجعه تا میزان در صد وجود آن ماده در مایع مشخص شود.
 
برای آنان که از رفراکتومتر استفاده میکنند جدول تصحیح حرارتی نیز کمک موثری است که با آن میتوان دقت آزمایش را بالا برد. در علوم آزمایشگاهی امروز علاوه بر قند میتوان چربی ، شوری و حتی ارزش غذایی را بدست آورد. نمونه آن را حتی برای آزمایش آب آکواریوم ماهی نیز بکار میبرند.
 
جدیدا ابزار الکترونیکی آن نیز به بازار ارایه شده که فقط با یک قطره از مایع در هر درجه حرارتی و بدون مراجعه به جدول بریکس و فقط توسط یک تراشه کوچک تعبیه شده در دستگاه رفراکتومتر دیجیتالی قابل خواندن است.
 
 
 
 
تولید کننده با کیفیت ترین انواع دستگاه های رطوبت ساز التراسونیک صنعتی با گارانتی و خدمات پس از فروش معتبر 
انواع رطوبت ساز های صنعتی با ظرفیت های متنوع و آبشن های اختصاصی جهت تامین رطوبت هوای محیط در صنایع تولیدی
 اجرای سیستم های مه پاش های نازلی و فروش انواع مه پاش ، نازل ، فوگر ، الکتروپمپ فشار قوی ، لوله ها و اتصالات مربوطه 
دستگاه های رطوبت ساز التراسونیک ساخت صنایع رطوبت هیراد، بهترین سیستم برای تامین سریع ،یکنواخت و قابل کنترل رطوبت هوا در محیط های صنعتی ،آزمایشگاهی و  کشاورزی می باشد
 
طراحی و تولید دستگاه های صنعتی تولید رطوبت به روش التراسونیک و مه پاش نازلی
 
رتبه سه از سازمان نظام مهندسی
 
سابقه کار از سال 1377
 
پدیده ای نو در صنعت تولید رطوبت
 
گروه مهندسی هیراد بزرگترین تولید کننده انواع دستگاه های رطوبت ساز التراسونیک و سیستم های مه پاش صنعتی در کشور مي باشد كه با بهره گيري از تکنولوژی های مدرن کشورهای پیشرفته و متخصصین مجرب، به همراه وجود زيرساختها و تجهيزات دقيق ، اهتمام خود را بر جلب و اعتلاي هرچه بيشتر رضايت مشتري قرار داده است و با کیفیت ترین رطوبت ساز های التراسونیک و سیستم های مه پاش نازلی را جهت مصارف مختلف صنعتی ، با کارائی فوق العاده بالا تولید و عرضه می نماید .
 
خط مشي كيفي اين گروه ، كسب رضايت مشتري در تمامي وجوه با ارائه گارانتی و بهترين خدمات پس از فروش و قيمتهاي رقابتي، در كوتاهترين زمان ممكن است. این گروه  با متخصصین مجرب آماده طراحی سیستم های اختصاصی برای تامین رطوبت جهت مصارف گوناگون صنعتی ، کشاورزی ، آزمایشگاه ها و غیره می باشد 
 
 
دستگاههای رطوبت ساز ساخت گروه  مهندسی هیراد ، با تامین رطوبت هوای با کیفیت و بدون قطره ، شما را در دستیابی به کیفیت برتر محصولات یاری می نماید
با خرید دستگاه های رطوبت ساز ساخت صنایع رطوبت هیراد کارایی و طول عمر ماشین آلات و تجهیزات خود را افزایش دهید
 
 
برای کسب اطلاعات تخصصی درخصوص مشخصات فنی و سایر مزایای دستگاه های رطوبت ساز التراسونیک صنعتی هیراد و  دریافت لیست قیمت انواع رطوبت ساز التراسونیک  و همچنین اطلاع از تخفیف فروش ،ویژه صنایع تولیدی  با تلفن 22262584-021 تماس حاصل فرمایید تا کاتالوگ های تخصصی و لیست قیمت برای شما ارسال شود
 
با خرید دستگاه های رطوبت ساز صنعتی هیراد کیفیت هوای کارخانه و انبار محصولات خود را تضمین نمایید
 
تلفن ویژه فروش : 22262584-021
 
ساعات کار دفتر و اخذ سفارش : 8:30 الی 16:30
 
جهت پاسخگویی بهتر به مشتریان گرامی کلیه مکالمات با کارشناسان ضبط می گردد
 
ایمیل :  hirad.ind@gmail.com  
 
وب سایت رسمی صنایع رطوبت هیراد :  www.rotubat.com
 
تهران صندوق پستی    14515/1185
 
 
 
آناليز شيميايي و فيزيكي مواد غذايي,اندازه گيري رطوبت,اندازه گيري چربي,اندازه گيري اسيدهاي چرب آزاد,اندازه گيري پراكسيد,شناسايي اسيدهاي چرب,اندازه گيري سديم و پتاسيم، كلسيم و فسفر,اندازه گيري پروتئين,آزمايشهاي ميكروبي مواد غذايي و آشاميدني,جستجوي مايكوتوكسين ها در مواد غذايي,تعيين باقي مانده دارويي در مواد غذايي,اندازه گيري هيستامين در مواد غذايي,آناليز كامل آب و فاضلاب,رفراکتومتر,