محصولات
جستجو

اموزش کشت زعفران در گلخانه
رطوبت ساز گلخانه,مه پاش گلخانه

اموزش کشت زعفران در گلخانه

اموزش کشت زعفران در گلخانه

 

رطوبت ساز پرورش زعفران گلخانه ای

 
زعفران یکی از گران بهاترین ادویه ها است که همه ما آن را می شناسیم , با گذشت زمان و بیشتر شدن سطح زیر کشت زعفران این گیاه با ارزش باز هم جایگاه خود را حفظ کرده و حرف اول را میزند .
از آنجایی که کشت زعفران ارزش بالایی برای هر کشوری دارد بطوریکه با کشت زعفران ارزش افزوده بالا و سود بالایی از صادرات آن نصیت تولید کننده می شود , امروزه کشورهای پیشرفته بدنبالی این هستند که بتوانند زعفران را در کشورهای خود پرورش دهند و به این سود بالا دست یابند.
 
یکی از این کشورهای چین است که به شدت بدنبال دستیابی به کشت این گیاه با ارزش است . به همین دلیل است که استفاده از روش‌های صنعتی و مدرن از قبیل سیستم‌های گلخانه‌ای و سیستم‌های آب‌کشت (هیدروپونیک) افزایش قابل توجهی یافته است . از بزرگترین مزیت های کشت گلخانه ای و هیدروپونیک استفاده از حداکثر فضا و سطح زیرکشت به سبب طبقاتی بودن و تراکم کشت بالاست ,که باعث شده است بتوان در روش کشت هیدروپونیک اگر مساحت زمین کشت شما بر فرض مثال 3000 متر مربع باشد , بتوانید به اندازه ی 10000 مترمربع از آن  استفاده کنید و علاوه بر این افزایش سطح کشت میزان تولید نیز به طرز چشمگیری افزایش خواهد داشت که این میزان  حدود 7 برابر کشت معمولی است.
 
زعفران
 
 
 
چرا باید  زعفران گلخانه ای کشت کنیم
 
طرح توجیهی کشت زعفران گلخانه ای
 
زعفران، این طلای سرخ یکی از گیاهان معطری است که گرده آن مانند گرده دیگر گیاهان است اما از نظر خواص درمانی با دیگر گیاهان و همچنین از لحاظ طعم و رنگ مطبوع کاملا متفاوت است.
 علاوه بر مصرف غذایی که مدت¬های مدیدی است در آشپزی و سفره کثیری از مردم جهان حضور چشمگیری دارد از نظر اقتصادی نیز در جهان از رتبه بالایی برخوردار است به طوری که اخیرا علاوه برایران، در کشورهای دیگر از جمله چین و امارات کشت می شود.
 
کشت گلخانه ای زعفران
 
 
این محصول در اکثر نقاط ایران کاشته شده و مورد بهره برداری قرار می گیرد. با توجه به استقبال کشورهای دیگر درزمینهٔ کشت این محصول، کشاورزان ایرانی باید علاوه بر توجه به کیفیت مطلوب و بسته‌بندی عالی و رعایت اصول بهداشتی بازارهای مصرف داخلی و خارجی را تسخیر نمایند. این محصول بسیار سودآور است به‌طوری‌که در جهان به طلای سرخ معروف است.
 
 مقدمات کشت گلخانه‌ای زعفران
 
اولین گام انتخاب روش کشت گلخانه ای زعفران است . برای کشت زعفران، چندین راه متنوع پیش روی شماست که شما می توانید با در نظر گرفتن موقعیت و شرایط خود به انتخاب یکی از آن‌ها بپردازید:
 
کشت آیروپونیک یا هواکشت
 
 یک از روش های کشت زعفران، کشت آیروپونیک یا هواکشت است. در این روش زمین کشاورزی و خاک برای پرورش محصول نیاز ندارید. در این روش ریشه گیاهان در هوا معلق هستند و مواد مغذی به‌طور متداوم به آن از طریق اسپری کردن آب و مواد معدنی می رسد.
 
کشت آیروپونیک یا هواکشت زعفران
 
 این روش همچنین گزینه مناسبی برای پرورش گیاهانی ازجمله انواع سبزیجات است و در آن نیازی به تهیه گلدان های ویژه و همچنین تعویض آن‌ها نیست. در این روش تمام مراحل رساندن مواد غذایی به گیاه، تنها از طریق رطوبت محیط تهیه می شود و نباید هیچ‌گونه تماس مستقیم با آب داشته باشد.
 اگر بین گیاه و آب رابطه مستقیم برقرار شود، ممکن است باعث بروز مشکلاتی ازجمله پوسیدگی پیاز و همچنین باعث انتقال بیماری شود.
 
 
پرورش زعفران گلخانه‌ای به روش آیروپونیک
 
 یکی از مزایای این روش این است   که می توان از کمترین فضای زمین، با استفاده از روش طبقه بندی گیاهان، بیشترین استفاده را برد.
 
پرورش زعفران گلخانه‌ای به روش آیروپونیک
 
نحوه کاشت زعفران در گلخانه - چگونه باید زعفران را در گلخانه بکاریم؟
 
چگونگی کاشت زعفران در گلخانه از نکات کلیدی این کسب‌وکار است. در ماه خرداد، پیاز گیاه از خاک جدا می شود(البته پس از زرد شدن علف گیاه) و ما آن را در محیطی که دارای تهویه هوایی مناسب است، نگه می‌داریم.
در اوایل ماه شهریور، پیازهایی را که وزن آن بیشتر از 10 گرم باشد را جدا می کنیم و به گلخانه انتقال می دهیم. در حدود ماه مهر، پیازها جوانه زدن را آغاز می کنند. در این مدت معمولاً به‌غیراز دو الی سه جوانه اصلی، تعدادی جوانه فرعی نیز به وجود می آید که باید حذف شوند.
 
امکانانت لازم برای کشت گلخانه‌ای زعفران به روش هوا کشت عبارت است از:
 
     مخزن برای انبار آن
     سالن تولید که سرپوشیده است
    رطوبت ساز التراسونیک صنعتی گلخانه زعفران
     قالب های نگهدارنده پیاز زعفران
     تایمر
     قفسه‌بندی
رطوبت ساز التراسونیک هیراد ویژه گلخانه های زعفران مه کامل تولید می کند و بر خلاف سیستم های نازلی مانع از خیس شدن گلبرگ های زعفران می شود .  سیستم های فوگر بعلت ایجاد قطرات درشت آب  باعث ایجاد لکه بر روی گلبرگ های زعفران شده و کیفیت ان را کاهش می دهد
 
صنایع رطوبت هیراد
 
نماد کیفیت ، برتری و اطمینان
 
تولید کننده با کیفیت ترین انواع دستگاه های رطوبت ساز التراسونیک صنعتی /دستگاه بخور سرد صنعتی / با ظرفیت های متنوع و آبشن های اختصاصی برای گلخانه های تولید زعفران
 
 دستگاه های رطوبت ساز التراسونیک ساخت صنایع رطوبت هیراد شما را در دستیابی به کیفیت برتر زعفران یاری می نماید .
 
 
برای کسب اطلاعات تخصصی درخصوص مشخصات فنی و  سایر مزایای دستگاه های رطوبت ساز التراسونیک صنعتی هیراد و  دریافت لیست قیمت انواع رطوبت ساز التراسونیک  و همچنین اطلاع از تخفیف فروش ،ویژه صنایع تولیدی  با تلفن 22262584-021 تماس حاصل فرمایید تا کاتالوگ های تخصصی و لیست قیمت برای شما ارسال شود.
 
 
با خرید دستگاه های رطوبت ساز صنعتی هیراد کیفیت هوای گلخانه و انبار محصولات خود را تضمین نمایید
 
تلفن ویژه فروش : 22262584-021
 
ساعات کار دفتر و اخذ سفارش : 8:30 الی 16:30
 
جهت پاسخگویی بهتر به مشتریان گرامی کلیه مکالمات با کارشناسان ضبط می گردد
 
ایمیل :  hirad.ind@gmail.com  
 
 
تهران صندوق پستی    14515/1185
 
 
رطوبت ساز زعفران
کشت گلخانه ای زعفران
 
پرورش زعفران گلخانه‌ای به روش هیدروپونیکی
روش بعدی کشت، روش کشت هیدروپونیکی یا آب‌کشت است. واژه هیدروپونیک به معنی کار با آب است.
 این روش ازلحاظ هزینه اولیه مشابه سایر روش های بسترسازی است اما راندمان کشت و تولید محصول را تا حدود 30 درصد افزایش می دهد و همچنین با توجه به ثابت بودن هزینه-هایی که برای سرمایش و گرمایش مصرف می شوند، مقدار سود خالص بیشتر می‌شود.
 در این روش ریشه گیاه باید یا در هوای فوق العاده مرطوب، یا در آب و یا در بعضی مواد جامد (غیر از خاک) که رطوبت را به مقدار بالا در خود ذخیره می کنند، نگهداری شوند. در روش هیدروپونیک، آب موجود در اطراف ریشه، مواد مغذی و اکسیژن را به گیاه می‌رساند.
 
کشت زعفران به چه آب‌وهوایی نیاز دارد؟
با توجه به اینکه زعفران در گروه گیاهان گرمسیری قرار می گیرد، آب‌وهوای مناسب جهت پرورش آن، مناطقی است که تابستانی گرم و خشک دارند و آب‌وهوای آن‌ها در زمستان و پاییز، معتدل و ملایم باشد. این مناطق، مناطق استاندارد جهت کشت زعفران هستند. البته ممکن است که آب‌وهوای گفته‌شده در همه شرایط یکسان نباشد، یعنی ممکن است گیاه زعفران خود را با محیط ناسازگار تطبیق دهد و رشد خوبی در یک منطقه با شرایط غیراستاندارد داشته باشد.
که البته در اینجا هدف ما کشت زعفران در گلخانه است , کشت زعفران در مزرعه نیازمند آب‌وهوایی است که با آن سازگار داشته باشد که درصورتی‌که شما برای کشت زعفران روش کشت در گلخانه را  انتخاب کنید براحتی می‌تواند دمای هوای گلخانه را تنظیم کنید . به این دلیل است که امروزه کشت‌های گلخانه‌ای نسبت به کشت در فضای باز بهتر و ازلحاظ میزان بازدهی , تولید بیشتری دارد.
 
کشت گلخانه ای زعفران
 
 
مزایا و معایب کشت گلخانه ای زعفران
 
در این قسمت به شرح کلی مزایای کشت زعفران به‌صورت گلخانه‌ای می‌پردازیم:
 
     یکی از مزایای این نوع کشت این است که مصرف آب در آن فوق العاده کم است و نسبت به انواع روش های دیگر کشت، مصرف بسیار کمتری دارد. درکشت گلخانه آب مصرفی به‌صورت قطره ای بوده و مصرف آن به‌طور کامل کنترل‌شده و تحت نظر است.
 
     از مزایای دیگر آن است که خاکی که مورداستفاده قرار می گیرد به‌طور کامل زیر نظر شما انتخاب می شود و شما می توانید با انتخاب مرغوب ترین انواع خاک، بهترین و بیشترین مقدار ممکن برای برداشت، دست یابند.
 
      یکی دیگر از نکات مثبت این نوع کشت، سم‌پاشی راحت و کنترل‌شده آن است که جای هیچ‌گونه ریسکی باقی نمی ماند.
 
      نکته بعدی آن است که پیاز زعفران موردحمله جوندگان ( مخصوصاً موش ها) قرار نمی گیرد.
 
      همچنین در این روش نور و رطوبت کاملاً تحت اختیار و کنترل شما می باشد.
 
      لازم به یادآوری است که مواد مغذی از طریق رطوبت به ریشه پیاز زعفران می‌رسد و تماس مستقیمی با آب وجود ندارد.
 
*** دانلود طرح توجیهی پرورش زعفران گلخانه ای نگارش سال 97
 
 
 
معایب کشت گلخانه‌ای زعفران :
در رابطه با معایب کشت زعفران می توان گفت که با توجه به اینکه کشور چین ازجمله کشور هایی است که در تولید زعفران سرمایه‌گذاری کرده، ازآنجایی‌که در چین هزینه نیروی کار ارزان‌تر و هزینه‌های تولید نسبت به ایران پایین‌تر است , این زعفران را تولید و به بازار عرضه می‌کند , البته هنوز رقیب جدی برای ایران به‌حساب نمی آید و کشور ما به درزمینهٔ کشت زعفران هنوز هم حرف اول را می‌زند و  حدود 90 درصد زعفران جهان از ایران صادر می شود ،  ولی  ازآنجایی‌که که در کشورمان طی سال‌های آتی هرچند زمین‌های زیر کشت زعفران از 152 تن در سال به 280 تن رسیده است ولی راندمان تولید زعفران که 3.2 کیلوگرم در هکتار بوده، تغییری نکرده است و این موجب نگرانی است , باید حتماً به این موضوع توجه داشته باشید که  ممکن است در آینده زعفران چینی باقیمت بسیار ارزان‌تر وارد بازار شود و کسب‌وکار این کشت باارزش را با مشکل مواجه کند.
 
 
 
 
کشورهایی که در عرضه کشت زعفران گلخانه‌ای پیشرو هستند
این طرح برای اولین بار در کشور چین منطقه خودمختار تبت در سال ۲۰۰۶ توسط جوان چینی به نام آقای (بِن) که تحصیلات خود را در رشته‌ی کشاورزی به اتمام رسانیده بود برای اولین بار در جهان اجرایی شد.
این طرح در کشورهای دیگر نیز مورد استقبال قرار گرفته و به دنبال درخواست و تحقیقات در این مورد با همکاری مهندس چینی موفق به کشت و برداشت شدند.
کشورهایی از قبیل اسپانیا، امارات، ترکیه، شمال افغانستان و هندوستان وارد رقابت در این مورد شده‌اند.
 
مسئله ای که برای بسیاری از ما سوال است اینکه :
 
       چرا باید زعفران را در گلخانه کشت کنیم ؟
 دلیل افزایش کشت زعفران خشکسالی های منطقه ای است که موجب شده کشاورزان از کشت محصولی که نیاز به آب فراوان دارد به کشت زعفران که نیاز به آب کمتری دارد روی آوردند.
متاسفانه به دلیل بحران آبی که در کشور ما وجود دارد این نوع کشت بخاطر مصرف کم آب بهترین روش برای کشت در راستای مدیریت مصرف آب می‌باشد.
 
 
  در نوع کشت گلخانه‌ای به دلیل استفاده از پیاز درشت و مرغوب و بدون بیماری و نگه‌داری در بهترین شرایط دمایی و محیطی راندمان بازدهی محصول نسبت به روش کشت سنتی بسیار بالاتر بوده، به‌طوری‌که برداشت محصول کلاله خشک شده به روش سنتی در هر هکتار به میانگین هفت کیلو بوده این میزان در روش کشت گلخانه‌ای به میانگین ۲۳ تا ۲۵ کیلوگرم در هکتار رسیده است.
کشت گلخانه ای زعفران
 
 درکشت سنتی کلاله گل در معرض برخورد با نور آفتاب بوده که باعث از بین رفتن عطر، قدرت، رنگ‌دهی و میزان طعم کلاله می‌باشد. در روش نوین گلخانه‌ای ما از این مشکل مبرّا شده‌ایم که این نیز خود باعث کیفیّت بسیار بالا در کلاله می‌شود و با درنظرگرفتن نیاز و رقابت در بازار جهانی و ریزبینی کشورهای برندپسند این امر بسیار مهم است. برداشت زعفران با این کیفیت در بازار جهانی دارای ارزش بالا بوده و چند برابر زعفران‌های دیگر قیمت دارد.
 
 در حال حاضر بهداشت یکی از مسائل مهم در بین جوامع می‌باشد. در نوع کشت سنتی گل زعفران به خاطر قرارگرفتن در محیط نامناسب و تماس با خاک و کود حیوانی و … دارای بهداشت مناسب نمی‌باشد. در روش کشت گلخانه‌ای محیطی بسیار مناسب و بهداشتی و به دور از هر نوع آلودگی برگ برنده دیگری در مقایسه با کشت سنتّی دارد.
 
 
  در روش سنتی پیاز به مدت بسیار طولانی و چندین سال و به دور از دید و دسترسی در زیر خاک دفن شده که موجب افزایش بیماری در پیاز و خاک می‌شود درکشت نوین پیاز در دسترس بوده و مراقبت‌های لازم به راحتی و سهولت انجام می‌شود.
 
 در حال حاضر با مشکل بیکاری در کشور به دلیل خشکسالی و … مواجه هستیم کشت نوین زعفران باعث به کارگیری نیروی کار بیشتر و اشتغال‌زای در کشور می‌شود که خود امری ضروری و بسیار مفید می‌باشد.
 
 
 این نوع کشت نوین را نیز می‌شود در فضای محدود به‌صورت طبقاتی انجام داد و نیاز به زیرکشت بردن اراضی بسیار نیست. ده هزار مترمربع را می‌شود در یک محیط هزارمتری اجرا نمود.
 
 
کشت زعفران در گلخانه