محصولات
جستجو

روابط بین دما، رطوبت و انرژی / نمودار سایکرومتریک
رطوبت هوا

روابط بین دما، رطوبت و انرژی / نمودار سایکرومتریک

روابط بین دما، رطوبت و انرژی ، نمودار سایکرومتریک

 
 
 
بسیاری از فرایند های تهویه مطبوع از تحولات در انرژی ناشی می شود. این تغییرات در اثر تغییر در درجه حرارت و رطوبت هوا به وجود می آید. روابط بین دما، رطوبت و انرژی تحت نمودار سایکرومتریک به راحتی قابل درک است. زمانی که محور های نمودار را درک کنید خواهید دید که این نمودار ابزاری است که به راحتی می تواند مشکلات شما در تهویه مطبوع را پاسخگو باشد.
 
 
طرح نمودار سایکرومتریک
 
 
نمودار سایکرومتریک بر اساس دو مفهوم ساده ساخته شده:
 
هوای داخل مخلوطی از هوای خشک و بخار است
 
میزانی انرژی مشخص در هوا، در دما و فشار خاص وجود دارد.
 
 
بخش 1 : هوای داخل مخلوطی از هوای خشک و بخار است.
 
 
هوایی که ما در آن زندگی می کنیم ترکیبی از هوای خشک و بخار نامرئی است. به مقدار بخار موجود در هوا رطوبت گفته می شود. مقدار بخار آب موجود در هوا را با "پوند بخار در هر پوند هوا" می سنجند. به این عدد "نسبت رطوبت " گفته می شود و با W نشان می دهند واحد آن نیز lbw/lbda می باشد.
 
نمودار سایکرومتریک
 
 
 
خواص رطوبت هوا با فشار تغییر می کند چرا که با افزایش ارتفاع، فشار کاهش می یابد؛ بنابراین نمودار سایکرومتریک برای فشار استاندارد و سطح دریا طراحی شده. برای درک بهتر رابطه بخار هوا و دما، دو موقعیت را در نظر می گیریم:
 
 
موقعیت اول: دما ثابت باشد و مقدار بخار هوا افزایش یابد: در این شرایط رطوبت افزایش می یابد. اگر چه هر دمایی، یک مقدار مشخصی رطوبت را می تواند در خود نگاه دارد که به آن نقطه اشباع می گویند. اگر در این نقطه بخار بیشتری وارد هوا شود به شکل قطره در می آید.
 
 
موقعیت دوم: دما پایین آمده اما رطوبت ثابت بماند: اگر هوا به اندازه کافی سرد شود به خط اشباع می رسد و بیش از آن شبنم تشکیل می شود. یعنی تا جایی سرد شود که دیگر تحمل نگه داشتن بخار را نداشته باشد. برای مثال اگر یک قوطی نوشیدنی سرد را برای چند دقیقه از یخچال خارج کنید مشاهده می کنید که ظرف مرطوب شده. دلیل این امر برخورد هوای مرطوب به سطح سرد است.
 
 
 
رطوبت نسبی   RH
 
 
رطوبت نسبی ، نسبت رطوبت مطلق در دمای t به رطوبت اشباع در همان دما می‌نامند. به عبارت دیگر نسبت بخار آب موجود در حجم معینی از هوا در دمای t به وزن ماکزیمم بخار آبی که می‌تواند در همین حجم در دمای t داشته باشد را رطوبت نسبی می‌گویند. شکل زیر ماکزیمم مقدار بخار آب در هر پوند هوا در درجه حرارت های مختلف را نشان می دهد. محور X دما و محور Y نسبت رطوبت است. منحنی ماکزیمم بخار را "خط اشباع" می نامند و منحصرا همان RH=100% است. در هر نقطه روی خط اشباع که پایین آییم در آن دما رطوبت 100% است.
 
 
نمودار سایکرومتریک
 
 
 
هنگامی که همان حجم هوا تنها شامل نیمی از وزن بخار باشد رطوبت نسبی 50% است. ( شکل زیر ). همان طور که می بینید بیشترین بخاری که هوا می تواند در خود نگاه دارد به سرعت با افزایش دما، افزایش می یابد.
 
 
نمودار سایکرومتریک
 
 
 
 
به شکل بعد توجه کنید:
 
در یک روز سرد که هوای بیرون 36˚F )2˚C) و رطوبت نسبی 70% است این هوا را وارد ساختمان نموده و تا 70˚F و رطوبت 20% گرم می کنیم، (از نقطه 1 روی نمودار تا نقطه 2 هوا جابه جاشده)، در این تحول نسبت رطوبت ثابت و 0.003 پوند بخار به پوند هوای خشک است، اما دما افرایش و رطوبت کاهش یافته است.
 
 
 
نمودار سایکرومتریک
 
 
 
 
 
بخش2: در دما و فشار خاص مقدارمشخصی  انرژی درمخلوط  هوا وجود دارد.
 
در نمودار سایکرومتریک خطوط شیب ثابتی از چپ به راست وجود دارد که "آنتالپی" نامیده می شود و واحد آن در سیستم انگلیسی "انرژی بر پوند هوای خشک" Btu/lb می باشد.
 
 
آنتالپی هوا
 
 
 
گرمایش   
 
روند گرمایش شامل افزودن انرژی گرمایی محسوس است. شکل زیر هوای خارج را در 47˚F و رطوبت نسبی 90% نشان می دهد که تا 72˚F گرم می شود. در این فرایند آنتالپی هوا از 18 تا 24 BTU/lb افزایش یافته. توجه شود که  روند فرایند افقی بوده و هیچ رطوبتی افزوده یا کاهیده نشده، در این  فرایند رطوبت نسبی از 90% تا 36% افت یافته است.
 
 
آنتالپی هوا
 
رطوبت زنی
 
این فرایند همان طور که از شکل آن پیداست شامل افزودن بخار به هواست و زمانی رخ می دهد که بخار موجود در هوا انرژی جذب کرده و تبخیر شود. این انرژی که بخار جذب می کند همان "گرمای نهان تبخیر" است.
 
 
رطوبت زنی
 
 
صنایع رطوبت هیراد
 
 
 
تولید کننده با کیفیت ترین انواع دستگاه بخور سرد  صنعتی با گارانتی و خدمات پس از فروش معتبر 
انواع رطوبت ساز های صنعتی با ظرفیت های متنوع و آبشن های اختصاصی جهت تامین رطوبت هوای محیط در صنایع تولیدی
 اجرای سیستم های مه پاش های نازلی و فروش انواع مه پاش ، نازل ، فوگر ، الکتروپمپ فشار قوی ، لوله ها و اتصالات مربوطه 
دستگاه های رطوبت ساز التراسونیک ساخت صنایع رطوبت هیراد، بهترین سیستم برای تامین سریع ،یکنواخت و قابل کنترل رطوبت هوا در محیط های صنعتی ،آزمایشگاهی و  کشاورزی می باشد
 
 
طراحی و تولید دستگاه های صنعتی تولید رطوبت به روش التراسونیک و مه پاش نازلی
 
 
 
رتبه سه از سازمان نظام مهندسی
 
با بیش از 20 سال سابقه کار
 
پدیده ای نو در صنعت تولید رطوبت
 
 
 

رطوبت ساز التراسونیک,رطوبت ساز,دستگاه رطوبت ساز,بخور سرد,بخارسرد,مه پاش,مه ساز,قیمت رطوبت ساز,مه ساز التراسونیک,رطوبت ساز صنعتی,دستگاه بخور سرد صنعتی,بخار ساز التراسونیک,مه پاش التراسونیک,قیمت دستگاه رطوبت ساز,قیمت دستگاه رطوبت ساز صنعتی,مه پاش صنعتی,بخار ساز,دستگاه مه پاش سرد,دستگاه بخار سرد صنعتی,رطوبت ساز سرد,رطوبت زن,مه ساز سرد,دستگاه بخار ساز,دستگاه مه پاش صنعتی,قیمت مه پاش,قیمت دستگاه بخور سرد,دستگاه بخار سرد,رطوبت ساز التراسونیک صنعتی,رطوبت ساز التراسونیک 600,رطوبت ساز التراسونیک 1200,رطوبت ساز التراسونیک 2400,رطوبت ساز التراسونیک 4800,رطوبت ساز التراسونیک 5400,رطوبت ساز التراسونیک 6600,تایمر رطوبت ساز,سنسور رطوبت ساز,تولید کننده رطوبت ساز,بهترین رطوبت ساز,شرکت رطوبت ساز,کارخانه رطوبت ساز,مرکزرطوبت ساز,تولید کننده اصلی رطوبت ساز,مه ساز التراسونیک صنعتی,مه ساز التراسونیک 600,مه ساز التراسونیک 1200,مه ساز التراسونیک 2400,مه ساز التراسونیک 4800,مه ساز التراسونیک 5400,مه ساز التراسونیک 6600,تایمرمه ساز,سنسور مه ساز,تولید کننده مه ساز,بهترین مه ساز,شرکت مه ساز,کارخانه مه ساز,مرکزمه ساز,تولید کننده اصلی مه ساز,دستگاه رطوبت ساز التراسونیک صنعتی,دستگاه رطوبت ساز التراسونیک 600,دستگاه رطوبت ساز التراسونیک 1200,دستگاه رطوبت ساز التراسونیک 2400,دستگاه رطوبت ساز التراسونیک 4800,دستگاه رطوبت ساز التراسونیک 5400,دستگاه رطوبت ساز التراسونیک 6600,تایمردستگاه رطوبت ساز,سنسور دستگاه رطوبت ساز,تولید کننده دستگاه رطوبت ساز,بهترین دستگاه رطوبت ساز,شرکت دستگاه رطوبت ساز,کارخانه دستگاه رطوبت ساز,مرکزدستگاه رطوبت ساز,تولید کننده اصلی دستگاه رطوبت ساز, قیمت رطوبت ساز التراسونیک صنعتی,قیمت رطوبت ساز التراسونیک 600,قیمت رطوبت ساز التراسونیک 1200,قیمت رطوبت ساز التراسونیک 2400,قیمت رطوبت ساز التراسونیک 4800,قیمت رطوبت ساز التراسونیک 5400,قیمت رطوبت ساز التراسونیک 6600,قیمت تایمر رطوبت ساز,قیمت سنسور رطوبت ساز,تولید کننده رطوبت ساز,قیمت بهترین رطوبت ساز,شرکت رطوبت ساز,کارخانه رطوبت ساز,مرکزرطوبت ساز,تولید کننده اصلی رطوبت ساز,قیمت  مه ساز التراسونیک صنعتی,قیمت مه ساز التراسونیک 600,قیمت مه ساز التراسونیک 1200,قیمت مه ساز التراسونیک 2400,قیمت مه ساز التراسونیک 4800,قیمت مه ساز التراسونیک 5400,قیمت مه ساز التراسونیک 6600,قیمت تایمرمه ساز,قیمت سنسور مه ساز,تولید کننده مه ساز,قیمت بهترین مه ساز,شرکت مه ساز,کارخانه مه ساز,مرکزمه ساز,تولید کننده اصلی مه ساز,قیمت دستگاه رطوبت ساز التراسونیک صنعتی,قیمت دستگاه رطوبت ساز التراسونیک 600,قیمت دستگاه رطوبت ساز التراسونیک 1200,قیمت دستگاه رطوبت ساز التراسونیک 2400,قیمت دستگاه رطوبت ساز التراسونیک 4800,قیمت دستگاه رطوبت ساز التراسونیک 5400,قیمت دستگاه رطوبت ساز التراسونیک 6600,قیمت تایمردستگاه رطوبت ساز,قیمت سنسور دستگاه رطوبت ساز,تولید کننده دستگاه رطوبت ساز,قیمت بهترین دستگاه رطوبت ساز,شرکت دستگاه رطوبت ساز,کارخانه دستگاه رطوبت ساز,مرکزدستگاه رطوبت ساز,تولید کننده اصلی دستگاه رطوبت ساز,رطوبت سنج,هیدروستات,کنترل اتوماتیک رطوبت هوا,رطوبت هوا,رطوبت نسبی هوا,

 
 

 

نمودار سایکرومتریک,روابط بین دما و رطوبت و انرژی,اندازه گیری رطوبت هوا,تنظیم رطوبت هوا,دستگاه تنظيم رطوبت هوا,کنترل اتوماتیک رطوبت هوا,کنترل رطوبت محیط,دستگاه تنظيم رطوبت,